FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/07/2012

Anställningsavtal - Konkurrensklausul

Hej! Jag har en fråga kring arbetsrätt och mitt anställningsavtal. Jag är idag mellanchef på ett livsmedelsföretag och i mitt anställningskontrakt står att jag skall ägna all tid och kraft åt mitt arbete och om jag vill starta företag eller gå med i en styrelse måste jag inhämta tillstånd ifrån min arbetsgivare. Min fråga är hur starkt detta skydd är för arbetsgivaren dvs. måste de bedöma tillstånd utifrån sakliga skäl eller är det mer godtyckligt och helt och hållet upp till dem? Jag skulle i så fall bli delägare i ett företag till 50% och vi skulle inte konkurrera om lokal och endast lite vad gäller produkt.

Lawline svarar

Det du beskriver verkar vara en konkurrensklausul. Lagen ger inte mycket hjälp här tyvärr. I 38§ Avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218) står dock att ett sådant avtalsvillkor måste vara "skäligt". Det får med andra ord inte vara orimligt. Vad som är att anse som orimligt varierar från fall till fall. Några faktorer som tas i beaktande är om du får extra hög lön på grund av detta, hur viktig företagets "know-how" är att skydda och hur länge denna klausul gäller. Det är en avvägning mellan skyddsintresset för arbetsgivarens "know-how" och arbetstagarens arbetsfrihet. Med detta sagt kan alltså inte arbetsgivaren neka dig tillstånd utan sakliga grunder. Om det nu är så att ditt nya företag knappt konkurrerar med din nuvarande arbetsgivare så borde de inte kunna neka dig tillstånd, men det är väldigt svårt att avgöra helt säkert utan att veta mer detaljer. Hoppas att du är nöjd med svaret!
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare