FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/07/2012

Muntligt avtal om semester.

Jag sa upp mig den 30/3 och har tre månaders uppsägningstid enligt avtal, och jag har planerat att arbeta under hela uppsägningstiden. Skrev i uppsägningsansökan att min sista anställningsdag ska vara den 3/8 efter att blivit lovad muntligt en semester från den 25/6 till den 3/8. Denna ansökan tog arbetsgivaren del av och skrev under samma dag. Den 30/6 är sista dagen för min nuvarande bostad och jag kommer flytta ca 20 mil till en ny bostad. En diskussion har uppstått och om det skulle bli så att arbetsgivaren väljer att inte godkänna min semester av någon anledning utan beordrar att jag måste fortsätta arbeta efter den 30/6, vad har jag då för rättigheter?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Jag tolkar frågan som att det finns ett muntligt avtal om semester mellan dig och din arbetsgivare. Muntliga avtal kan göras gällande i svensk rätt. Men det kan ibland vara svårt att bevisa innehållet i dessa. Huvudregeln lyder att det är den part som påstår att det finns ett avtal som ska bevisa detta. Har en arbetstagare fått semester beviljad genom avtal finns inte möjlighet för arbetsgivaren att dra tillbaka den beviljade ledigheten. Om arbetsgivaren önskar dra tillbaka den beviljade ledigheten måste denne först meddela dig om detta och ange vilka skäl som ligger till grund för beslutet. Har arbetsgivaren beviljat semester kan denne inte ändra detta utan att arbetstagaren först godkänner detta. Arbetsgivare som förbiser detta kan riskera skadestånd. Under förutsättning att du och din arbetsgivare är överens om att det finns en muntligt avtalad semester har din arbetsgivare inte möjlighet att neka dig att vara ledig. Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare