FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/07/2012

Användning av tidigare arbetsgivares kundstock i egen konkurrerande verksamhet

Vad gäller när en provanställd hos bolaget upp till 6 mån lång, och inga avtal skrivna avslutar sin anställning efter 3 mån utan information, och tar med en av bolagets delägare, och stor del av kundstocken som sedan faktureras av hans egna konkurrerande bolag som han fått ha aktivt under provanställningen. Går det att göra något åt detta lagligen?

Lawline svarar

Hej, Som anställd har man en lojalitetsplikt mot sin arbetsgivare. Detta har fastställts av Arbetsdomstolen (AD) som klart gjort att den grundläggande synpunkten är att en anställd inte får skada arbetsgivaren. Lojalitetsplikten behöver inte vara uttryckt utan följer automatiskt av anställningsavtalet. Har inget annat avtalats upphör lojalitetsplikten när anställningen upphör. Om uppsägningen är gjort på korrekt sätt och anställningsavtalet därmed upphört har personen i fråga i denna situation inte brutit mot sin lojalitetsplikt eftersom han inte längre är anställd. Har han gjort tagit delar av arbetsgivarens kundstock även under sin anställning kan han vara skadeståndspliktig mot sin tidigare arbetsgivare, det beror dock på vad som avtalats dem emellan i.o.m. att han tilläts driva konkurrerande verksamhet under provanställningen. Vad gäller kundstocken så får man inte kopiera ett företags kundregister etc. för att sedan använda i en konkurrerande verksamhet, eftersom kundregister utgör s.k. företagshemlighet. Personen ifråga blir då ersättningsskyldig för de skador som han åsamkar den tidigare arbetsgivaren, 8 § lag om skydd för företagshemligheter (https://lagen.nu/1990:409#P7S1) Sker tagandet av kundstocken enbart med hjälp av den f.d. anställdes kunskap om kunderna, han har alltså inte kopierat kundregister etc., så är det dock inget problem. /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare