FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/07/2012

Condictio indebiti

Hej! Jag har en fråga angående felaktig utbetalning. Jag fick för ca 3,5 år sedan en lön för mycket då jag gick på havandeskapsledighet. Upptäckte felet på en gång och ringde lönekontoret och ville betala tillbaka pengarna. De sa att de skulle dras av då jag började arbeta igen. Ifjol arbetade jag och fick lovat att de skulle dra av pengarna på mina 20 innestående semesterdagar. Men de gjorde de ej. I år har de betalat ut 5 sem dar till mig. Alltså jag har försökt att betala tillbaka pengarna i 3,5 års tid . Nu har jag använt upp dessa då de lovat att de skulle ta från mina sem dagar. Till saken hör nu att jag har sagt upp mig från min anställning. Kommer jag nu att få ett inbetalningskort hem i brevlådan, och har jag någon chans att invända mot det? Hoppas på svar! Hälsningar Julia

Lawline svarar

Tack för din fråga. Om du får ett inbetalningskort från din arbetsgivare beror rimligen på om denne plötsligt kommer på att du fått för mycket betalt. Huvudregeln i svensk rätt är att den som har fått för mycket betalt är skyldig att betala tillbaka motsvarande belopp, vilket benämns condictio indebiti. Det följer också av arbetstagarens lojalitetsplikt att denne ska göra arbetsgivaren uppmärksam på misstaget i stället för att utnyttja det. Som det låter har du meddelat din arbetsgivare detta omedelbart efter att du blev i ond tro, alltså fick reda på misstaget, upprepade gånger påmint denne om misstaget, och nu avslutat anställningen. Du har gjort vad som rimligen kan begäras av en nu före detta anställd, och sedan beloppet är använt, har arbetsgivaren inte rätt att få några pengar eller kräva något annat av dig.
Lars BålmanRådgivare