FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/07/2012

Konkurrerande verksamhet vid upphandling

När uppstår konkurrerande verksamhet? Jag kombinerar anställning och eget företagande som gränsar till varandra (vilket min arbetsgivare är väl medveten om) och funderar på att delta i en upphandling som jag vet att min arbetsgivare också kommer att delta i. Är det konkurrerande verksamhet att lämna in anbud eller uppstår det först när jag vinner upphandlingen?

Lawline svarar

Hej! Av ditt anställningsavtal följer en lojalitetsplikt gentemot din arbetsgivare. Denna finns inte närmre reglerad i lag, utan har utvecklats i praxis. Plikten innebär, som du mycket riktigt uppfattat, bland annat att arbetstagare ska avhålla sig från konkurrerande verksamhet. Vad som utgör konkurrerande verksamhet påverkas av flera faktorer, bland annat arbetstagarens position i den konkurrerande verksamheten. Särskilt i fall då arbetstagare haft ledande ställning samt lämnat konkurrerande anbud har Arbetsdomstolen ansett det vara ett brott mot lojalitetsplikten. Då omständigheterna i ditt fall är för mig okända kan jag givetvis inte ge dig ett exakt svar, men jag tror att du kan läsa ur åt vilket håll det lutar. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare