Uppsägning på grund av arbetsbrist

Hej, Min man har varit anställd i ett större företag i fyra år. Han blev i torsdags uppsagd pga arbetsbrist. Totalt kommer 35 personer att sluta. 11 av dessa har varit där kortare tid än honom. Men alla dessa är medlemmar i facket, och det är inte han. Gäller inte LAS alla oavsett om man är fackligt ansluten eller inte? Har han rätt att se deras grunder till undantag för de 11 st som gått före? Någon personlig anledning föreligger inte mer än förhandlingarna med facket och deras anslutna.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Som du är inne på är det Lagen om anställningsskydd (LAS) som är tillämplig när uppsägning sker på grund av arbetsbrist. Huvudregeln i turordningsreglerna är att den som sist blev anställd är den första som skall gå vid arbetsbristuppsägning. Reglerna är dock semidispositiva och kan åsidosättas genom kollektivavtal, där man kan upprättar egna turordningslistor. Dessa regler i kollektivavtalet får dock inte strida mot god sed på arbetsmarknaden eller mot diskrimineringslagstiftningen. I 1 § LAS anges 4 olika grupper som är undantagna från lagen. Där ibland företagsledare och familjemedlemmar till arbetsgivaren. Dessutom finns en till grupp undantagen från turordningsreglerna enligt förtroendemannalagens 8 §. Denna lag är tillämplig på den som utsetts av en arbetstagarorganisation att som facklig förtroendeman företräda de anställda på viss arbetsplats. Vid uppsägning på grund av arbetsbrist skall facklig förtroendeman ges företräda till fortsatt arbete om det är av särskild betydelse för den fackliga verksamheten på arbetsplatsen, detta utan hinder av 22 §§ LAS. LAS gäller för övriga arbetstagare i enskild eller allmän tjänst och bör således gälla för de 11 personer som har varit på anställd kortare tid än din man, om inte något undantag ovan är tillämpligt eller om särskilt kollektivavtal finns. En uppsägning ska vara sakligt grundad. Arbetsgivare är dessutom skyldig att uppge skälen till uppsägning vid arbetsbrist. Arbetsgivaren är skyldig att på arbetstagarens begäran uppge de omständigheter som åberopas som grund för uppsägningen, därmed har din man indirekt en möjlighet att ifrågasätta varför de som anställdes efter honom inte får gå före honom. I uppsägningsbeskedet skall arbetsgivaren ange vad arbetstagaren skall iaktta för det fall att arbetstagaren vill göra gällande att uppsägningen är ogiltig eller yrka skadestånd med anledning av uppsägningen. Här hittar du LAS: https://lagen.nu/1982:80 Hoppas du fått svar på dina frågor! Vänligen
Linnea HedmanRådgivare