FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/07/2012

Övertidsberäkning vid intermittent anställning

Hur skall man räkna övertid när man har haft en anställning under en sommar, på schema, fast det står även i anst.avtalet att jag varit intermittent anställd. Är det per kalendermånad, eller som arbetsgivaren tycker, ett snitt per schemaperioderna som de ordinarie anställda går efter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! När det gäller arbetsrättsliga frågor som inte regleras i lagen om anställningsskydd (LAS) finns nästan alltid kollektivavtal som reglerar frågan. Då jag varken har uppgifter om ditt arbetsområde, närmare uppgifter om ditt anställningsavtal eller eventuellt kollektivavtal är det väldigt svårt att svara på vad som gäller just för dig i den här frågan. Det du kan göra är att skriva en ny fråga med mer exakta uppgifter om ditt anställningsavtal samt eventuellt kollektivavtal så kan vi försöka ge dig ett bättre svar. Något jag annars skulle rekommendera är att ta kontakt med din lokala fackförening och få klarhet i vad som gäller. Då kan de även bli uppmärksammade på om arbetsgivaren har ett förfarande gällande övertid som inte är acceptabelt. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare