FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/06/2012

Beräkning av uppsägningstid.

Hej. Jag har jobbat på ett företag sedan 31/5 2011 som säljare "account manager" Fick reda på min uppsägning idag 26/6-12 pga att vår omsättning i Sverige är för låg, Jag va sist in och förmodar att det va därför jag blev först ut, Min fråga lyder: Hur lång uppsägningstid har jag rätt till? Jag är inte med i facket. Ska noteras att från 31/5-2011 till 30/11-2011 så var det en provanställning och den övergick i en fast anställning efter det. Så allt som allt har jag varit på detta 13 månader, jag är 33 år gammal. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Svar på din fråga går att finna i 11 § lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS), (https://lagen.nu/1982:80#P11S1). För en arbetstagare som inte är fackligt ansluten genom kollektivavtal ska istället uppsägningstiden regleras efter hur länge arbetstagaren har varit anställd på arbetsplatsen. Vid beräkning av detta är det hela den sammanlagda tiden för anställningen som ska läggas till grund för bedömningen. För anställningar som varat i mindre än två år kan minimikravet på uppsägningstid göras gällande. Detta minimikrav berättigar dig till 1 månads uppsägningstid. Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare