FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/06/2012

Hyresvärdens samtycke vid andrahandsuthyrning

För 1 1/2 månad sedan skrev jag kontrakt med en förstahandshyresgäst för att få hyra i andrahand under 1år, med 2mån uppsägningstid från vardera håll. Jag skulle få nycklar och tillgång till lägenheten idag. Igår kom ett sms där det stod att denne fått avslag från hyresvärden för att denne ej sökt tillstånd för uthyrningen samt. på grund av stambyte. Personen i fråga har enligt uppgift nu själv sagt upp lägenheten. Kan hyresvärden neka pga.stambyte? Går det att kräva kompensering från förstahandshyresgästen - med tanke på att jag fick veta det dagen innan jag enligt vårt kontrakt skulle flytta in? Eller anses vårat avtal sinsemellan ogiltigt då det saknar hyresvärdens underskrift? Förstahandshyresgästen påstår även att hon frågat hyresvärden om jag kan få ta över hennes förstahandskontrakt och att svaret blev "Nej, vi har en intern kö." Kan detta stämma?

Lawline svarar

Hejsan! För att hyra ut en lägenhet i andra hand krävs hyresvärdens samtycke. Om andrahandsuthyrningen nekas kan man vända sig till hyresnämnden, som kan godkänna andrahandsuthyrningen. Tillstånd lämnas om det finns beaktansvärda skäl för förstahandshyresgästen att behålla sin anknytning till lägenheten. Det kan t ex röra sig om tillfälligt arbete/studier på annan ort. Ett stambyte är inte den typen av situation som åsyftas, jfr 12 kap 39,40 §§ jordabalken. Det kan i ditt fall föreligga en situation som förstahandshyresgästen inte nämt för dig. Om hyresvärdens samtycke inte finns är du tyvärr oskyddad i situationen. Andrahandshyresgäster har en ganska svag rättsställning. Juridiskt sett har du en avtalsrelation med förstahandshyresgästen, inte dennes hyresvärd. Denne har således inga skyldigheter gentemot dig. Du har inte någon självständig rätt att överta hyresrätten och få en självständig relation till hyresvärden. Du är beroende av att förstahandshyresgästen behåller sin rätt i förhållande till hyresvärden. Lycka till. Med vänlig hälsning, Sandra
Lawline RådgivareRådgivare