FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/06/2012

Uppsägning av hyresavtal innan tillträde

Jag har en fråga gällande andrahandskontrakt. Jag har skrivit på ett andrahandskontrakt där jag flyttar in from 1 sep 2012. Vi valde 3 månaders uppsägning. Men har nu hittat ett förstahandskontrakt och vill således inte ta andrahandskontraktet. Kan de kräva mig på 3 månaders hyra trots att jag ej flyttat in än? Är dessa 3 månader från intflyttsdatum eller undertecknande av kontrakt? Vad behöver jag göra rent pappersmässigt så allt blir korrekt?

Lawline svarar

Hejsan! För hyreskontrakt gäller som huvudregel att hyresgästen alltid har rätt till tre månaders uppsägningstid enligt 12 kap 5 § jordabalken. Eftersom avtalet inte innehåller en kortare uppsägningstid är det alltså tre månader som gäller. Det finns en regel som ger hyresgästen rätt att säga upp avtalet genast, om det sker innan tillträdesdagen, 6 §. Denna regel är inte tillämplig i ditt fall. Eftersom du måste iaktta en uppsägningstid på tre månader bör du säga upp avtalet så fort som möjligt. Vad som händer är att du måste uppfylla dina skyldigheter enligt avtalet i ytterligare tre månader, dvs två hyresfria månader och en hyresbetalning. Du som hyresgäst säger upp avtalet genom att antingen lämna in en skriftlig uppsägning till hyresvärden, eller den som är behörig att ta emot hyra på hyresvärdens vägnar. Du kan även göra det muntligt om du får ett skriftligt erkännande av uppsägningen. Hoppas detta svarade på dina frågor. Med vänlig hälsning, Sandra
Lawline RådgivareRådgivare