FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/06/2012

Dödsbodelägares ansvar vid flyttstäd

Min fråga gäller det ansvar som dödsboägaren (i detta fallet 1 person) har i frågan om att flytta saker och städa den bortgångnas hyreslägenhet. Om dödsboägaren inte utför städ och flytt kan han/hon som privatperson bli betalningsskyldig gentemot hyresvärden? Dödsboanmälan är i process och pengarna i dödsboet täcker endast begravningen (därav kan inte ett städbolag anlitas av dödsboet). Mvh/A

Lawline svarar

Hejsan! Dödsboet är en juridisk person som har egna tillgångar och skuder. Eftersom hyresgästen är avliden övertar dödsboet den avlidnes skyldigheter. Avtal om hyra av lägenheter regleras i 12 kap jordabalken. Där återfinns ingen regel om flyttstädning. Följaktligen måste eventuell flyttstädning och detaljerna för den finnas i hyreskontraktet. Där kan även stadgas att att hyresgästen ska betala för städning om flyttstädningen inte är ordentligt gjord. Om inget står skrivet i hyreskontraktet finns ingen rättslig grund för att kräva att hyresgästen ska betala för en ej ordentligt genomförd flyttstädning. Därför kan det till att börja med vara lämpligt att kontrollera vad som står i den avlidnes kontrakt. Även om inget är avtalat brukar det uppfattas som en allmän princip att hyresgästen är skyldig att flyttstäda. Eftersom det inte finns några pengar i dödsboet borde det inte vara möjligt att rikta några krav mot det. Min bedömning är därför att dödsboet helt enkelt skulle kunna vägra att utföra städningen. Dödsboets skyldigheter kan inte övergå på dödsbodelägare, då dessa inte har ett personligt ansvar för boets skulder. Med vänlig hälsning Sandra
Lawline RådgivareRådgivare