Krav på arbetsgivarens uppsägning

Min man blev uppsagd 5/6 och slutar jobbar 7/6.Arbetsgivaren har inte skrivit under uppsägningen och min man har heller inte fått gjort det,gäller detta datum då? Eller är det när båda har skrivit på?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Hur uppsägningar går till regleras i lagen (1982:80) om anställningsskydd, LAS. En underskrift är frivillig och påverkar inte uppsägningen på något sätt. Hur lång uppsägningstiden ska vara regleras i 11 § LAS och beror på hur länge anställningen pågått. Följande formella krav ställs på uppsägningsbeskedet, enligt 8-9 §§ LAS: Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara skriftlig. I uppsägningsbeskedet skall arbetsgivaren ange vad arbetstagaren skall iaktta för det fall att arbetstagaren vill göra gällande att uppsägningen är ogiltig eller yrka skadestånd med anledning av uppsägningen. I beskedet skall vidare anges om arbetstagaren har företrädesrätt till återanställning eller ej. Har arbetstagaren företrädesrätt och krävs det anmälan för att företrädesrätten skall kunna göras gällande, skall det också anges. Arbetsgivaren är skyldig att på arbetstagarens begäran uppge de omständigheter som åberopas som grund för uppsägningen. Uppgiften skall vara skriftlig, om arbetstagaren begär det. LAS hämtad från lagen.nu
Lars BålmanRådgivare