FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/06/2012

Uppdragstagares skyldigheter mot uppdragsgivare efter uppsägning

Jag har arbetat som konsult på ett stort företag , mina arbetsuppgifter består av handlägga krav som skickas mot företaget. När jag började där var allt väldigt kaotiskt och ostruktuerad , under min period har jag ändrat arbetsprocessen och förbättrade arbetsrutinen , förutom mina vanliga arbetsuppgifter gjorde jag en projekt som inte tillhörde till mina arbetsuppgifter. Denna projekt presenterade jag till företaget och de tyckte om den och fick info från min uppdragsgivare att göra projektet när det fanns tid och möjlighet . Nu kommer min fråga jag har sagt upp mig och min uppdragsgivare vill att jag lär den som ersätter min tjänst mitt projekt . Måste jag lära den ny mitt projekt ? Jag anser att den tillhörde inte till mina arbetsuppgifter och därför har jag ingen skyldighet till det men är osäker om jag är tvungen att lära ut den nye.

Lawline svarar

Hej! Som jag uppfattar din fråga så har du och företaget ingått ett uppdragsavtal och inte ett anställningsavtal, vilket gör dig till uppdragstagare och företaget till uppdragsgivare. Det finns ingen generell lag för uppdragsavtal som det till exempel finns för anställningsavtal. Era rättigheter och skyldigheter mot varandra regleras istället i ert uppdragsavtal. Vad du är skyldig att göra och inte bör därför framgå av ert uppdragsavtal. Om du har en skyldighet eller inte att lära din efterträdare ditt projekt kan jag inte svara på då jag inte vet hur uppdragsavtalet ser ut. Det som avgör om du är skyldig att göra detta eller inte kommer med andra ord att bli beroende av hur man ska tolka dina uppgifter enligt avtalet. Det som kan vara bra att ha i åtanke är att om ert avtal kan tolkas så att du är skyldig att lära ut projektet till din efterträdare men ändå inte gör det, så gör du dig skyldig till kontraktsbrott med skadeståndsskyldighet som följd. Ska ert avtal däremot tolkas så att du inte har någon skyldighet att lära din efterträdare projektet så behöver du inte heller göra det. Skulle det vara så att det avtal som du och företaget har istället faktiskt är ett anställningsavtal är lagen om anställningsskydd (LAS) tillämplig (1 § LAS). Det finns en del kriterier som talar för att det rör sig om ett anställningsförhållande och inte ett uppdragsavtal. Några av dessa är: (1) arbetet ska utföras personligen (2) arbetet utförs för annans räkning och under dennes ledning och kontroll (3) varaktigt samarbete där den som utför arbetet utför uppgifter som uppkommer efter hand (4) den som utför arbetet får inte utföra liknande uppgifter åt annan (5) råvaror, maskiner och redskap tillhandahålls av huvudmannen (6) den som utför arbetet får en garanterad ersättning (7) den som utför arbetet är i ekonomiskt och socialt hänseende att jämställa med en arbetstagare Enligt 11 § LAS är du som arbetstagare skyldig att fortsätta utföra dina uppgifter enligt anställningsavtalet under en uppsägningstid om en månad. Även här kommer vad du är skyldig att göra och inte att bli beroende på vad som står som dina arbetsuppgifter i ditt anställningsavtal. Och också i denna situation kan följden av att inte iaktta sina skyldigheter innebära skyldighet för arbetstagaren att ersätta arbetsgivaren den ekonomiska skada denne lider av att arbetstagaren inte fullgör sina skyldigheter enligt anställningsavtalet (38 § LAS). Länk till LAS: https://lagen.nu/1982:80 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare