FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/06/2012

Försäljning av samägd jordbruksfastighet

Hej Jag har genom gåva fått 1/3 jordbruksfastighet (med mina 2 syskon) som enskild egendom. Kan jag sälja min del av fastigheten med eller mot mina syskons vilja

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Lag (1989:31) om förvaltnings av vissa samägda jordbruksfastigheter (https://lagen.nu/1989:31) tillämpas då fast egendom, taxerad som lantbruksenhet, ägs av minst tre gemensamt. Jag utgår ifrån att så är fallet och att lagen är tillämplig. Av 5§ 2 st., som skall läsas tillsammans med 3 § 2 st. 1 p., följer att beslut om överlåtelse av fastigheten eller en del av den, kräver enighet bland samtliga delägare. Det innebär att du kan sälja din del av fastigheten om dina syskon godkänner det. Däremot har du inte rätt att göra detsamma utan deras samtycke. Vänligen,
Azra SkorupanRådgivare