FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/05/2012

Uppsägning på grund av personliga skäl

hej, är anställd av en statlig myndighet. Har ett spelberoende som varit i åtta år. Detta beroende slutade i decmeber med att jag försökte göra en utpressning av en person. Detta kommer att leda till domstol då jag erkännt, men idag är jag ännu inte åtalad. Min arbetsgivare vill på tisdag säga upp mig pga detta. Har dom skäll att göra detta ? Har ju inte gjort något som drabbat min arbetsgivare eller dess kunder. Kan man inte se spelmissbruket som en sjukdom där dom egentligen borde vara skylldiga till att ge mig rehablitering först och främst?

Lawline svarar

Hej! För att din arbetsgivare ska kunna säga upp dig krävs att uppsägningen är sakligt grundad (7 § 1 st. lagen om anställningsskydd, LAS). I ditt fall handlar det om en uppsägning på grund av personliga skäl. För att en uppsägning på grund av personliga skäl ska vara sakligt grundad krävs att det föreligger starka skäl för att anställningen ska upphöra. Det är framför allt i situationer där arbetstagren brutit mot eller misslyckats med att uppfylla en väsentlig förpliktelse i anställningen som avses. Arbetstagarens beteende ska alltså ha varit till skada för arbetsgivaren. Om det är så att du skött dina arbetsuppgifter och ditt missbruk inte medfört någon skada för arbetsgivaren har jag svårt att se att det på grund av spelberoendet finns skäl till att säga upp dig. Som jag tolkar din fråga så riktade sig utpressningen mot någon utanför arbetet. Vissa brott som begåtts utanför tjänsten kan dock vara skäl för uppsägning om det är så att det rimmar illa att ha en anställd som begått ett brott av sådant slag (t.ex. kriminalvårdare och narkotikabrott, polis och misshandel). Eftersom jag inte vet vilken anställning du har är det svårt att säga om brottet är sådant att det i din anställning inte kan tolereras. En uppsägning är aldrig sakligt grundad om det kan krävas att arbetsgivaren bereder arbetstagaren annat arbete hos sig (7 § 2 st. LAS). Arbetsgivaren har alltså en skyldighet att försöka omplacera en anställd för att på så sätt undvika uppsägning. Endast om det inte är möjligt för arbetsgivaren att omplacera arbetstagaren till annat arbete hos sig får uppsägning komma ifråga. Arbetsgivaren ska alltså noga utreda om han kan lösa problemet med att omplacera arbetstagaren. Detta är en slags lojalitetsplikt som arbetsgivaren har mot arbetstagaren. En förutsättning för att en arbetstagare ska kunna omplaceras är att han har tillräckliga kvalifikationer för den nya arbetsuppgiften. Ett ytterligare krav för att kunna säga upp någon på grund av personliga skäl är att uppsägningen inte enbart grundar sig på omständigheter som arbetsgivaren känt till mer än två månader före underrättelse om eller tidpunkten för uppsägningen. Är det så att arbetsgivaren länge haft vetskap om ditt spelmissbruk, och att det upphörde i december och det enbart är detta som ligger till grund för uppsägningen, har mer än två månader förflutit och uppsägning kan då inte göras enbart på den grunden. Vad gäller utpressnigen i december sägs att vid förnekad brottslighet så räknas tiden från det att brottmålsdomen vinner laga kraft. Eftersom du erkänt brottet kan antas att tiden räknas från den tidpunkt då arbetsgivaren fick vetskap om att du begått brottet. Det är dock viktigt att uppmärksamma att om ditt spelberoende (uppsägningsgrunden) har en fortlöpande karaktär, alltså att det utgör ett bestående tillstånd, så är det tillräckligt att du haft det här beroendet under de två månaderna innan uppsägningen. Att komma ihåg är också att om din arbetsgivare skulle säga upp dig och du vill att uppsägningen ska ogiltigförklaras krävs ett sådant beslut av domstol (34 § LAS). För att sammanfatta; om ditt spelberoende upphörde i samband med utpressningen i december får arbetsgivaren inte enbart grunda uppsägningen på de omständigheterna om han vetat om detta i mer än två månader. Har missbruket pågått längre krävs att det orsakat arbetsgivaren skada på något sätt för att uppsägning ska bli aktuell. Det krävs då också att arbetsgivaren iakttagit, men misslyckats med, sin lojalitetsplikt genom att försöka omplacera dig till annat arbete du har tillräckliga kvalifikationer för. Länk till LAS: https://lagen.nu/1982:80 Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare