FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt05/05/2012

Hyreshöjning, avtal på bestämd tid

Jag har ett tidsbegränsat kontrakt på min hyresrätt på ett år. Häromdagen när jag betalade hyran får jag ett mail med en pdf på en hyresavi där hyran är höjd. Jag kollade igenom mitt kontrakt och där står ingenting om ev hyres höjningar. Har min hyresvärd rätt att kräva mig på pengar? Vi har ju ett tidsbestämt avtal?

Lawline svarar

Hejsan! Din hyresvärd kan genom ett skriftligt meddelande begära en villkorsändring, i detta fall höja hyran. Detta trots att ert avtal är på bestämd tid. Eftersom du motsätter dig detta får hyresvärden ansöka hos hyresnämnden om ändring av hyresvillkoren. Om hyresnämnden kommer fram till att hyreshöjningen är ok, får du betala hyran från och med den dagen du fick meddelande om hyreshöjningen. Hyresnämnden kan även besluta att hyreshöjningen inte ska gälla. Detta gäller dock inte om hyresavtalet avser ett möblerat rum eller lägenhet för fritidsändamål, och villkorsändringen görs innan avtalet varat i nio månader. Villkorsändringen gäller inte heller om lägenheten utgör en del av hyresvärdens egen bostad. Lycka till! Med vänlig hälsning Sandra
Lawline RådgivareRådgivare