FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt05/05/2012

Besittningsskydd lokalhyra

Har ett hyresavtal på ett stall tillsammans med en annan. Hon har sagt upp sin del av avtalet, vad gäller för mig då? Jag vill inte säga upp min del?

Lawline svarar

Hejsan! Ditt avtal kan sägas upp.Uppsägningstiden, om du har hyrt stallet i mer än nio månader är nio månader. Om hyresvärden inte vill förlänga kontraktet med dig kan du dock ha rätt till ersättning. Någon rätt till förlängning om hyresvärden vill säga upp dig föreligger dock inte. Syftet bakom ersättning är dock att hyresvärden hellre ska vilja ha kvar dig som hyresgäst än att betala ersättning. Det kan ses som ett påtryckningsmedel. Kommer du och din hyresvärd inte överens rekommenderar jag att du tar kontakt med hyresnämnden, som kan medla mellan er. Om avtalet inte förlängs, och du vill ha ersättning måste du väcka talan i tingsrätten. En förutsättning för att din talan ska prövas är att du tidigare vänt dig till hyresnämnden. Eftersom jag inte vet hur avtalet är utformat är det svårt för mig att uttala mig om hur den fortsatta hyrestiden kommer att bli för din del. Om du ensam står kvar på ett kontrakt som ni har gemensamt är risken att du vid fortsatt användning får betala hela hyran själv. Om ert avtal däremot är delat i två delar, där ni står för varsin del kommer du fortsätta betala samma hyra, men får ev dela stallet med någon annan om hyresvärden hittar en ny hyresgäst. Dessa förhållanden borde du fråga din hyresvärd om. Om jag har tolkat din fråga fel, så hör gärna av dig med ett förtydligande vad gäller din del av avtalet. Med vänlig hälsning Sandra
Lawline RådgivareRådgivare