FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt02/05/2012

Uppsägningstid, lokalhyra

Har ett företag som hyresgäst, dom har lämnat in en hyresuppsägning för tre år sedan, vägrat att skriva under det nya avtalet men hyr då fortfarande lokalen. Kan jag säga upp dom på omedelbar verkan eller är det den ursprungliga uppsägningstiden som råder?

Lawline svarar

Hejsan! Det finns två olika sortes hyresavtal. Eftersom din hyresgäst är ett företag antar jag att hyresrätten inte används för bostadsändamål. Anledningen till att jag påpekar detta är att reglerna i så fall skulle skilja sig något åt. Din hyresgäst har sagt upp avtalet. Hur länge hyresgästen kan bo kvar beror på avtalet. Om avtalet har ingåtts på obestämd tid, dvs om inget slutdatum är bestämt, gäller en viss uppsägningstid. Uppsägningstiden är nio månader, om din hyressgäst innan uppsägningen bott minst nio månader i hyresrätten. Enligt avtalet kan dock denna tid vara längre. Som jag förstår det var det tre år sedan hyresgästen sa upp avtalet. Därför borde hyresgästens uppsägningstid ha gått ut. När uppsägningstiden har passerat måste hyresgästen flytta, eftersom det då inte längre finns ett giltigt avtal. Det finns ingen möjlighet för en hyresgäst att välja att bo kvar för att på detta sätt själv åstadkomma en hyresförlängning. Du har i denna situation inget behov av att säga upp gästen med omedelbar verkan, eftersom hyresavtalet inte längre gäller. Alternativt har du och din hyresgäst ett avtal på bestämd tid. I så fall finns ett bestämt datum för när hyrestiden går ut. Eftersom ert avtalsförhållande har en varaktighet som stäcker sig över nio månader måste dock även detta avtal sägas upp. När en sådan uppsägning görs upphör hyresförhållandet ändå inte förrän det slutgiltiga datumet enligt avtalet inträtt. En uppsägning kan således göras i väldigt god tid. Hyrestid och övriga hyresvillkor gäller under hela den avtalade perioden. Om ett sådant avtal finns mellan er behöver inte hyresgästen skriva på ett nytt avtal förrän tidsperioden är slut. Om du och din hyresgäst har ett sådant avtal kan det endast sägas upp med omedelbar verkan om en så kallad förverkandegrund föreligger. Dessa grunder återfinns i 12 kap 42 § jordabalken. Det rör sig då exempelvis om att hyran inte har betalats av hyresgästen, eller om någon avtalsenlig skyldighet har åsidosattts som är av synnerlig vikt för dig som hyrevärd. I dessa fall har hyresvärden även rätt till skadestånd. Hoppas svaret är till hjälp! Med vänlig hälsning, Sandra Andersson
Lawline RådgivareRådgivare