Begränsad skattskyldighet och uthyrning av privatbostadsrätt

Jag lever sedan två år i USA med min amerikanske man. Vi vill köpa en liten bostadrätt i Sverige om vi hittar en bostadsrättsförening som accepterar att vi hyr ut 10 månader per år. Jag är hemmafru utan inkomst. Ska jag betala skatt fär uthyrning etc i Sverige? Om min man står står för kontraktet hur blir det då med skatt? Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Enligt 3 kap 18 § p 10 Inkomstskattelagen (IL),https://lagen.nu/1999:1229, så är en begränsat skattskyldig i Sverige skattskyldig för hyresintäkter som inkommer från en privatbostadsrätt i Sverige. Vem som är obegränsat skattskyldig framkommer av 3 kap 17 § samt 3 kap 3 § IL. Enligt 3 kap 17 § IL är nämligen den som inte är obegränsat skattskyldig här i Sverige istället begränsat skattskyldig. Av bestämmelsen i 3 kap 3 § IL framgår i sin tur att man är obegränsat skattskyldig om man är bosatt i Sverige, stadigvarande vistas i Sverige eller tidigare varit bosatt här och fortfarande har väsentlig anknytning hit Alla som inte är obegränsat skattskyldiga är alltså begränsat skattskyldiga. Oavsett om det är du eller din man som står på kontraktet så föreligger alltså skattskyldighet i Sverige för sådana hyresintäkter. Dessa intäkter kommer att beskattas i inkomstslaget kapital, 3 kap 18 § p 10 IL. Vänligen,
Ulrica WestbergRådgivare