Företrädesrätt till återanställning

Hej! Jag har en fråga angående återanställningsrätten. Jag blev uppsagd för ett tag sedan och min anställning avslutas i sommar. Jag blev informerad om återanställningsrätten och har meddelat chefen att jag vill göra anspråk på den om de behöver anställa någon. Nu har en kollega sagt upp sig och jag såg att företaget lagt ut en annons på nätet. Jag har erfarenhet av de arbetsuppgifter som de beskriver i annonsen, men de har inte kontaktat mig angående tjänsten. Det jag funderar över är att de i annonsen skriver "ytterligare språkkunskaper är meriterande, t ex kinesiska", och jag vet att de gärna vill ha en person som talar kinesiska (vilket inte jag gör). Frågan är: Om de inte hittar någon annan sökande som talar kinesiska, har jag återanställningsrätt då eller har jag det oavsett? OBS, de skriver ingenstans att kinesiska är ett krav för tjänsten.

Lawline svarar

Hej! Lag (1982:80) om anställningsskydd, LAS, är tillämplig: https://lagen.nu/1982:80 Enligt 25 § LAS har anställda som sagt upp på grund av arbetsbrist företrädesrätt till återanställning i den verksamhet där de tidigare var sysselsatta. Det måste vara en nyanställning i samma driftsenhet (ex: samma företagsbyggnad på samma ort) och det kollektivavtalsområde där du var sysselsatt. Vidare måste du ha tillräckliga kvalifikationer för det nya arbetet. Med tillräckliga kvalifikationer menas att du ska ha de allmänna kvalifikationer som normalt ställs på den som söker arbetet i fråga. Kan du inte sköta arbetet gäller alltså inte företrädesrätten. Det är dock inget krav på att du kan allt från början, men det krävs att du har möjlighet att inom rimlig tid lära dig dem. Har du tidigare utfört arbete av samma eller väsentligen samma slag hos arbetsgivaren anses du normalt ha tillräckliga kvalifikationer, AD 1995 nr 2. En annan förutsättning är att du varit anställd hos arbetsgivaren under 12 månader de senaste 3 åren. Uppfyller du alla krav på företrädesrätt spelar det ingen roll om arbetsgivaren hittar någon som kan kinesiska, du har förtur till anställningen. Med vänliga hälsningar
Markus GidbarkRådgivare