ÖVERLÅTELSE AV BOSTADSRÄTT

Hej. Jag och min sambo ska sälja vår bostadsrätt. Men på grund av mina studiemedel vill vi skriva över lägenheten på min sambo. Hur görs detta på bästa sätt för att vara giltligt?

Lawline svarar

Hej, Överlåtelse av bostadsrätt regleras i Bostadsrättslagens kap. 6. För att en överlåtelse skall vara giltig krävs att vissa formkrav är uppfyllda. För att vara giltig måste överlåtelsen ske genom upprättande av ett skriftligt avtal. Detta avtal skall skrivas under av både dig och din sambo och skall innehålle uppgift om den lägenhet överlåtelsen avser samt vilket pris som är aktuellt. Detta enligt Bostadsrättslagen 6 kap. 4§ st. 1, paragrafen gäller såväl vid köp som vid överlåtelse genom byte eller gåva. Värt att notera är att det krävs att den du överlåter bostadsrätten till antas som medlem i bostadsrättsföreningen, Bostadsrättslagen 6 kap. 1§ st. 1. Då du avser överlåta bostadsrätten till din sambo, som rimligen redan borde vara medlem i föreningen, torde detta inte orsaka några problem. Det är styrelsen i föreningen som avgör om någon skall bli medlem eller ej, Bostadsrättslagen 2 kap. 1§. Då själva överlåtelsen bara delvis är problemet i din fråga skulle jag råda dig att kontakta en verksam jurist som kan hjälpa dig med frågan kring dina studiemedel och överlåtelsen. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Hör gärna av dig om du skulle ha ytterligare frågor. Bostadsrättslagen kan du själv läsa här: https://lagen.nu/1991:614 Vänligen,
Hampus SabelRådgivare