Företrädesrätt till återanställning

Hej! min svärmor har blivit uppsagd p.g.a. arbetsbrist. Hon jobbar för ett litet familjeföretag mer färre än 10 anställda.Även min svärmors kollega som har arbetat mindre tid på företaget och som även är yngre än min svärmor blev uppsagd. Företaget är med i Handels men min svämrot är ej ansluten. Min fråga gäller återanställningsrätt. Vem har förtur vad gäller återanställningsrätt av de två, min svärmor eller hennes kollega? Företaget vill återanställa min svärmors kollega med motiveringen att hon under sin tid har gjort beställningar, vilket egentligen inte ingår i arbetsbeskrivningen. Borde de inte kunna utbilda min svärmor i detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Enligt lagen om anställningsskydd (LAS) 25 § har en arbetstagare företrädesrätt till återanställning under förutsättning att arbetstagaren varit anställd hos arbetsgivaren under sammanlagt 12 månader under de senaste tre åren samt att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för den nya anställningen. Företrädesrätten gäller under nio månader efter uppsägningen. Med "tillräcklig kvalifikationer" menas att arbetstagaren ska kunna utföra uppgifterna efter en upplärningstid på max 6 månader, vilket bl.a. framgår av en dom av Arbetsdomstolen; AD 2009 nr 92 (https://lagen.nu/dom/ad/2009:92). Vad gäller turordningen fragmår det av LAS 26 § att arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Under förusättning att kraven för återanställning (anställningstid + tillräckliga kvalifikationer) är uppfyllda av din svärmor, har hon rätt till företräde framför kollegan med kortare anställningstid. Om arbetsgivaren avtalar om återanställning med kollegan kan din svärmor kan ha rätt till skadestånd av arbetsgivaren enligt LAS 38 §. Viktigt att notera är att LAS är semidispositiv, vilket betyder andra regler kan gälla enligt kollektivavtal. Lagen om anställningsskydd hittar du här: https://lagen.nu/1982:80 Vänliga hälsningar Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare