Preskription konsument

Är jag skyldig till betalning? Jag har fått en faktura från ett försäkringsbolag som har övertagit ett annat försäkringsbolag där jag tidigare var kund (företaget där jag var kund finns ej längre). Fakturan går snart 3år tillbaks och jag har inte tidigare mottagit någon faktura.

Lawline svarar

Hej, Regler om preskription av fordringar återfinns i preskriptionslagen (PreskL), se https://lagen.nu/1981:130. Den allmänna preskriptionstiden är tio år, men för bland annat konsumentfordringar gäller en treårig preskriptionstid. Under denna tid måste preskriptionsavbrott göras för att preskription ej ska inträda, se 2 § PreskL. Ett preskriptionsavbrott kan ske på flera sätt, till exempel genom att en påminnelsefaktura skickas, vilket medför att en ny preskriptionstid om tre år börjar löpa. Det bör dock tilläggas att innebörden av preskription är att borgenären inte längre kan kräva betalning av gäldenären, eller exempelvis ta hjälp av Kronofogdemyndigheten för att driva in fordran, jfr 8§. Preskription påverkar inte själva skuldförhållandet, som fortfarande består. En gäldenär som vill göra rätt för sig kan naturligtvis välja att frivilligt betala trots att fordran preskriberats. Sammanfattningsvis är du troligtvis skyldig att betala den aktuella fordringen då preskriptionstiden om tre år inte hunnit inträda. Svaret bygger på att du är privatperson och alltså inte tagit försäkringen som företagare. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare