FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal30/01/2012

Var går gränsen för gåva av fastighet?

Hej, kan jag ge ett hus i gåva till en kompis "ej släkt"? Kan han överta lånet/Kan han ta nya lån för att det ska räknas som gåva? Det finns lån på 1,9milj taxeringsvärde 1.4 milj.Försäljningsvärde 2,5 milj. MVH

Lawline svarar

Hej! Vid gåva beträffande fast egendom blir reglerna i Jordabalkens 4 kap. tillämpliga, se: https://lagen.nu/1970:994#K4. Av 4 kap. 29 § framgår att bestämmelserna i 4 kap. 1-3 och 7-9 §§ även gäller vid gåva. Det finns inget som hindrar att mottagaren av gåvan är en kompis eller en annan person. Det ni behöver göra är att upprätta en handling om överlåtelse av fastigheten från dig till din kompis, i form av ett gåvobrev eller ett köpebrev. Denna handling ska stämma överens med Jordabalkens regler om fastighetsöverlåtelse. I Jordabalken 4 kap. 1 § stadgas att en överlåtelse ska ske genom en skriftlig handling som både köparen/mottagare av gåvan och överlåtaren ska skriva under. Det ska även finnas en förklaring att fastigheten överlåts till mottagaren. Det ska också framgå vilken fastighet det gäller och även finnas en uppgift om köpeskilling. Om det är en gåva ska det stå att köpeskillingen är noll kronor, om så är fallet. Om mottagaren tar över en del av lånet som hänförs till fastigheten ses det som att det ingår i köpeskillingen och summan på den del av lånet som övertas ska då skrivas in som köpeskilling. Vid en sådan transaktion måste en skattemässigbedömning göras kring huruvida överlåtelsen är att betrakta som en gåva eller ej, eftersom det påverkar när och vem som ska beskattas. Om vederlaget motsvarar eller överstiger taxeringsvärdet, anses överlåtelsen vara ett köp, vilket utlöser kapitalvinstbeskattning för överlåtaren. Om vederlaget är lägre än taxeringsvärdet (alltså under 1,4 milj) föreligger istället en gåva. Om mottagaren tar nya lån för att betala ditt lån på fastigheten för att i sin tur få fastigheten, blir det samma resultat, eftersom denne då har gett dig ersättning för fastigheten. Om detta är en gåva eller inte beror alltså på hur mycket som betalas för fastigheten i förhållande till taxeringsvärdet. Vill du veta mer om beskattning vid avyttring av fastighet så finner du regler kring detta i 45 kap. Inkomstskattelagen, https://lagen.nu/1999:1229#K45. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare