Möjligt att förtala företag?

Hej Jag har följande information på vår hemsida och har nu blivit hotat av företaget Funkykids att bli åtalad för förtal. Är det förtal om jag informerar våra medlemmar på detta sätt? Fäölande text har lagts in: Ett franchise företag (typ som ICA eller Statoil) Funkykids har bokat in träningstider (i vår danslokal i Sölvesborg) och jag förmodar skickat ut reklam i brevlådan till alla barn mellan 3-9 år i Sölvesborg och eventuellt även i Bromölla för att ragga kunder till sina danskurser för barn i dessa åldrar. Deras kurser ska kosta 1050 kr/för 10 ggr. Vilket iofs är ett horribelt pris för danskurser ni kan få av DANCEZONE som redan finns i Sölvesborg och Bromölla som inte överstiger 400kr/termin/15 ggr och har väl fungerande och professionella dansledare. Så jag hoppas ni inte låter detta oseriösa företag få in en fot här i Bromölla eller Sölvesborg, utan forsätter att stötta de dansföreningarna som redan finns här och som bedrivs av seriösa och engagerade ledare från orten. Mvh Ariane Jag har för mig att förtal bara gäller mot enskilda personer och inte företag som ex. ICA, Mc Donalds... osv som ex Funkykids. Tacksam för svar a.s.a.p

Lawline svarar

Hej! Brottet förtal beskrivs i 5 kap. 1 § Brottsbalken. Endast fysiska personer skyddas. Om du i det här sammanhanget är att anse som näringsidkare kan emellertid bestämmelser i Marknadsföringslagen (https://lagen.nu/2008:486) aktualiseras. Där stadgas framförallt att god marknadsföringssed skall iakttas (5§). Se också 10 § för regler kring vilseledande marknadsföring och 18 § för jämförande reklam. För det fall du kan anses ha brutit mot något av ovanstående är det troligaste att du åläggs ett förbud att fortsätta med den otillbörliga marknadsföringen (23 §). Möjlighet finns också att ådöma en marknadsstörningsavgift (29 §)
Henrik VingeRådgivare