FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/01/2012

Säsongsanställning

Hej! Hur ska man tolka längden på hur lång en säsongsanställning kan vara. Min man är utan jobb ca 1vecka på året. Kan man kalla detta för säsongsanställning?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Säsongsanställning innebär att anställningen är säsongsanknuten, exempel på det är bärplockning eller jordgubbsförsäljning. Det är tal om sådant arbete som inte kan bedrivas mer än under en viss del av året. I detta fall framkommer det inte vad din man arbetar med. Hur lång en sådan anställning ska vara beror således på säsongen. I lagen om anställningsskydd (LAS) stadgas det exempelvis i 5 § att avtal om tidsbegränsad anställning får träffas för säsongsarbete. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare