FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/01/2012

Påföljd vid åverkan eller förargelseväckande beteende

Hej! Jag behöver lite svar angående vad för straff jag kan få angående en incident som jag var med om på midsommar 2011. Jag var kraftigt berusad, upprörd över något jag inte riktigt kan komma ihåg pga alkoholen. Jag var på en fest och begav mig därifrån i följd av en vän som ville se till att jag inte hamnade i trubbel. På någon väg hade jag tydligen slagit till en förbipasserande taxibil på framrutan, ännu en vän hade förföljt mig och såg på avstånd att taxin hade skippat att vika undan från vägen där jag gick och körde emot mig(jag gick på bilvägen) jag hade sprungit efter taxin i ca 500m och skrikit något kag inte riktigt minns och tillslut anlände en polispatrull. Mina vänner försökte förklara situationen för polisen. Det hade suttit två vittnen i taxin också som blev förhörda av poliserna, jag kan inte minnas vad jag sa till poliserna pga alkoholen. Det jag undrar nu är vad för sorts straff jag kan få. Jag är tidigare straffad från en Grov stöld jag gjorde när jag var 16 år. Jag var 20 år under incidenten på midsommar. Tack på förhand //Orolig ung man

Lawline svarar

p<>. Hej och tack för din fråga. Av händelsebeskrivningen att döma kan det vara fråga om olika brott, och jag antar att du inte blivit åtalad för något specifikt brott eftersom du inte uppger detta. p<>. Att slå till en förbipasserande taxibil på framrutan kan utgöra skadegörelse (brottsbalk 12 kap. 1 §) eller åverkan (BrB 12:2) beroende på skadan som skett och övriga omständigheter. Av din händelsebeskrivning att döma skulle jag säga att brottet som är aktuellt här snarare skulle kunna vara åverkan, men enligt din beskrivning framgår det inte om någon skada skett på taxibilen eller inte. När det gäller åverkan får åklagare endast väcka åtal om det av särskilda skäl är påkallat ur allmän synpunkt (BrB 12:6). Brottsoffret måste alltså själv ange brottet till åtal i detta fall. p<>. Handlandet i det stora hela skulle för övrigt kunna bedömas som förargelseväckande beteende (BrB 16:16) men händelsebeskrivningen är för luddig för att kunna fastställa något. p<>. Straffet som kan utdömas för åverkan är böter, och för förargelseväckande beteende endast penningböter. Att du tidigare blivit dömd till brott är något som rätten kan ta hänsyn till i skärpande riktning vid straffmätningen i enlighet med BrB 29:4. I detta fall är det dock endast aktuellt med böter, eftersom det är det enda straff som ingår i straffskalan för brotten. p<>. Med vänliga hälsningar,
Saba RazaviRådgivare