FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/12/2011

Avsluta vikariat i förtid

Hej! Ang. vikariat: Har arbetsgivaren rätt att binda en anställd till ett vikariats slutdatum, eller har arbetstagaren rätt till "normal" uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej! Vikariat innebär en visstidsanställning och att du faktiskt måste ersätta någon annans arbete under en viss tid, 5 § lagen om anställningsskydd (förkortas LAS, https://lagen.nu/1982:80#R2). Huvudregeln vid visstidsanställningar är att de gäller för hela den avtalade perioden och inte kan avslutas i förväg av någon av parterna, så länge inget annat är överenskommet. Om något annat är överenskommet framgår inte av din fråga. Detta följer av 4 § 2 st. LAS att anställningen avslutas när anställningstiden gått ut eller när arbetet är slutfört. Enligt 4 § 3 st. får en arbetstagare omedelbart frånträda sin anställning om arbetsgivaren i väsentlig mån åsidosatt sina skyldigheter mot arbetstagaren, t.ex. att du inte får din lön utbetald. Du har alltså inte rätt till normal uppsägningstid och så länge din arbetsgivare uppfyller sina förpliktelser har du ingen rätt att komma ifrån vikariatet i förtid.
Leo AnderssonRådgivare