Utmätning av gemensam bostad

Hej! jag har haft en enskild firma som nu är avvecklad.Nu har jag ca 200.000 kr i skatteskuld samt andra småskulder på ca 150,000 kr.Jag är sambo och har 2 barn och bor i villa som jag och min sambo äger 50% var i.Kan KFM mäta ut huset även om jag bara äger 50%.Det finns ett övervärde i huset på ca 200,000 kr.

Lawline svarar

Hej! Kronofogden kan i detta fall göra en exekutiv försäljning på hela fastigheten och sedan använda dina 50 % för att betala dina skulder. Din sambo får tillbaka sin andel efter försäljningen. Dock så ska enligt 4 kap. 3 § Utsökningsbalken kronofogden ta hänsyn till hur mycket som kommer flyta in i förhållande till åtgärden som sådan och endast vidta åtgärden om den är försvarlig, därför så säljer ofta kronofogden hellre annat innan de går på hus där familjen bor då en exekutiv försäljning av en fastighet innebär mycket jobb för kronofogden och stor inverkan för gäldenären (dig). Efter att kronofogden m.fl. fått betalt för den exekutiva försäljningen kan tänkas att det inte finns så mycket kvar av de 100 000 i övervärde som är "dina" varför en försäljning kanske inte är försvarlig. Detta är dock en bedömning som kronofogden får göra i ditt specifika fall. För att hela fastigheten ska kunna säljas begär alltså antingen fordringsägaren (kronofogden eller någon annan du har en skuld till), du eller din sambo att hela egendomen ska säljas. Samtliga delägare underrättas och ni får också möjlighet att yttra er innan fastigheten säljs kring varför ni ex. inte tycker att fastigheten ska säljas. Detta kan t.ex. vara p.g.a synnerliga skäl enligt 6 § lagen om samäganderätt (dålig konjunktur eller dylikt). Detta enligt 8 kap. 8 § Utsökningsbalken. Sedan är det bara din andel av köpeskillingen som används till att betala dina skulder och kostnaderna i ärendet och din sambo får sedan ut sin andel. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare