Juriststudent som ombud

Hej! Är det möjligt att få hjälp utav någon jurist-studerande att driva ett fall i rätten?

Lawline svarar

Hej, I svensk rätt finns det ej ett ombudstvång, utan enligt rättegångsbalken har part har alltid rätt att själv föra sin talan i domstol RB 12:1§. Syftet med denna bestämmelse är att även en juridisk oskolad person ska kunna föra sin egen talan i en rättegång. Part i rättegång har dock alltid rätt att oavsett målets beskaffenhet föra sin talan via ett ombud. De krav som ställs på detta ombud återfinns i RB 12:2§ och det är rätten som självmant ska pröva om det önskade ombudet uppfyller dessa krav. För att få bruka någon som ombud i en rättegång ska denna person med hänsyn till redbarhet, insikter och tidigare verksamhet av rätten anses som lämplig att vara ombud i målet, det finns även ett krav på att ombudet ska behärska det svenska språket. För att bryta mot något av dessa krav krävs förhållandevis mycket. I processlagberedningen definierades bedömningsgrunderna närmare (NJA II 1943 s.132) Ett exempel på när kravet på redbarhet ej kan anses uppfyllt är när ombudet blivit dömd för grov förmögenhetsbrottslighet, brott som däremot inte påverkar ett ombuds redbarhet anses ej diskvalificera ombudet. För att ett ombud ej ska anses som redbart krävs alltså ganska stora brister i redbarheten kopplade ombudets person. Insikter innebär inte ett krav på att ombudet ska vara juridiskt skolat utan kan även innebära att ombudet är införstådd i de speciella omständigheter som råder i målet. Slutligen innebär enligt utskottet tidigare verksamhet all erfarenhet som kan vara av betydelse i målet och inte enbart praktiskt erfarenhet av rättegångar. Mot bakgrund av dessa bedömningsgrunder ska rätten alltså självmant pröva om ombudet uppfyller kraven och ska accepteras som ombud. Rätten gör en helhetsbedömning och ska i denna även ta hänsyn till målets beskaffenhet, ett komplicerat mål ställer såklart högre krav på ombudets kompetens och kvalifikationer än ett mål av enklare beskaffenhet. Som sagt är rätten i denna prövning oftast ganska generös och det händer sällan att ett ombud avvisas, om rätten skulle finna en person som olämplig att föra parts talan i en rättegång avvisas personen som ombud RB 12:5§. En normal juriststudent borde dock i de allra flesta fall uppfylla de krav som ställs på ett ombud. Så det gäller bara för dig att hitta en student som är villig att åta sig ditt fall. Vid valet av student borde du enligt mig för att få bästa möjliga representation försöka hitta någon som har fullföljt kursen i processrätt samt kurser inom det område till vilket din tvist hänför sig. Med vänlig hälsning,
Anna NordlanderRådgivare