FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/11/2011

Beräkning av anställningstid

Lagstadgad uppsägningstid vid avbruten anställning. I händelse av att man blivit återanställd av ett företag efter ett uppehåll, anställning vid annat företag, av 6 år får man tillgodoräkna sig den totala anställningstiden vid företaget vid beräkning av uppdägningstiden?

Lawline svarar

Hej Magnus, Anställningstiden får betydelse för beräkning av uppsägningstiden i 11 § lagen om anställningsskydd (LAS ) se https://lagen.nu/1982:80 Frågan hur anställningstiden framgår dock inte utav lagtexten utan svaret får sökas i förarbetena och i praxis. Huvudregeln är där att all tid som ett anställningsförhållande varat får räknas om inte annat anges. Anställningen behöver inte heller vara sammanhängande, det har alltså inte någon betydelse att du gjort ett uppehåll i arbetet hos den aktuella arbetsgivaren. I regel föreligger dock inte någon begränsning bakåt i tiden. Notera dock att reglerna om anställningstid kan förändras genom kollektivavtal så något annat kan gälla på din arbetsplats. Om inget särskilt har avtalats i kollektivavtalet så ska du kunna tillgodoräkna dig den totala anställningstiden vid beräkning av uppsägningstiden. Med vänlig hälsning,
Victor BjörklundRådgivare