Arbetsgivarens skyldighet att utge arbetsbetyg

Hej Lawline. För ca 5 månader sedan avslutade jag en anställning. Min tidigare arbetsgivare lovade mig ett par rekommendationsbrev för två separata projekt jag var delaktig i. Dessa har jag nu väntat på en lång tid, påmint om vid ett flertal tillfällen och till slut fått min tidigare arbetsgivare att skriva på om "att senast den 30e september 2011 skall breven vara mig tillhanda". Inget har hänt och jag samt en före detta kollega vill fortfarande ha de här breven. Dock vill vi inte 'tjata' då vi är rädda för att breven inte ska ge en rättvis bild av vår insats. Hur går jag vidare med detta?

Lawline svarar

Hej Nicolas! Det som ligger närmast till hands för din fråga är att se det som ett arbetsbetyg. Av hävd på arbetsmarknaden anses en arbetsgivare skyldig att på begäran av arbetstagaren utfärda ett arbetsbetyg i samband med att anställningen upphör. En sådan skyldighet följer även ofta av kollektivavtal. Du har rätt att få ett arbetsintyg innehållande uppgifter om anställningstiden, en korrekt beskrivning av dina arbetsuppgifter och sysselsättningsgrad. Om du begär det ska arbetsbetyget även innehålla vitsord om ditt uppförande och skicklighet vid utförandet av arbetsuppgifterna. Om du vill kan du kräva att arbetsgivaren utesluter uppgifter om ditt uppförande och din skicklighet samt anledningen till anställnings upphörande (se AD 1986 nr 22). Om arbetsgivaren inte vill utge arbetsbetyget som verkar vara fallet här så kan denne åläggas att vid vite utge arbetsbetyg (se AD 1986 nr 25). Med vänliga hälsningar,
Victor BjörklundRådgivare