FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/09/2011

Utdrag ur belastningsregister

Min dotter har arb.på ett boende för handikappade sen maj-07 Nu ska hon få en tillsvidare anställning som personlig assistent för en man i 30-års åldern. Hon åtalades för olovligt brukande då hon var 15 år år 2003. Kan detta göra att hon ej får anställningen ifall utdrag ur brottsreg.krävs igen. Hon lämnade ett utdrag då hon anställdes 2007 och då sa de inget om detta.

Lawline svarar

Hej, Eftersom en arbetsgivare är fri att ställa krav på en arbetssökande vid en nyanställning så länge dessa krav inte är diskriminerande kan det innebära att din dotter inte får jobbet p g a åtalet. Det är alltså fullt lagligt att kräva utdrag ur belastningsregistret. Om åtalet inte resulterade i en fällande dom kan det vara klokt att påpeka detta för arbetsgivaren. Vänligen
Niklas SinanderRådgivare