Uppsägningstid

Hej, jag undrar över uppsägningstid, om arbetstagaren säger upp sig, hur lång är uppsägningstiden då? Jag har läst mig till en månad, men hört upp till sex månader. Är det alltid lika lång uppsägningstid om arbetsgivaren säger upp arbetstagaren som om arbetstagaren säger upp sig?

Lawline svarar

Frågor om uppsägningstid brukar vanligen regleras i anställningsavtalet eller i kollektivavtal. Det kan alltså variera i de enskilda fallet vilken uppsägningstid som gäller. Det bästa är att se efter på sitt anställningsavtal. Det är då den uppsägningstiden som avtalts som gäller. finns kollektivavttal på arbetsplatsen bör man även se efter där. Om ingen uppsägningstid är avtalad gäller uppsägningsreglerna i lagen om anställningsskydd (LAS). https://lagen.nu/1982:80#R4 Enligt 11 § LAS gäller en minsta uppsägningstid av en månad, för både arbetsgivare och arbetstagare. Enligt 11 § gäller också att arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av - två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år, - tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år, - fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år, - fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och - sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare