Kan förälder göra bröstarvinge arvslös?

far och mor försöker göra bröstarvingarna arvlösa. Testamentet utelämnade dem när mor dog. Kan fadern skänka bort bröstarvingarnas arv till någon överhuvudtaget. Kan man göra något åt det? Ledsen efter ett helt liv

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om arv återfinns i Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637 . I 2 kapitlet ÄB stadgas regler för arvsordningen i svensk rätt. I första kategorin återfinns den avlidnes barn, d.v.s. bröstarvinge/-ar, se ÄB 2 kap 1 §. Om den avlidne är gift och den efterlevande maken/makan också är förälder till den avlidnes bröstarvingar, stadgar dock ÄB 3 kap 1 § att den efterlevande maken/makan ärver kvarlåtenskapen med s.k. fri förfoganderätt. Detta innebär att den efterlevande t.ex. får sälja, använda eller skänka bort egendomen, men inte förfoga över den genom testamente. När även den efterlevande maken har avlidit, ärver de gemensamma barnen kvarlåtenskapen. Oavsett testamente har en bröstarvinge alltid rätt till sin laglott, som enligt ÄB 7 kap 1 § utgörs av hälften av den avlidnes kvarlåtenskap. Resterande del av kvarlåtenskapen kan arvlåtaren fritt förfoga över genom testamente. Laglotten utgörs alltså av hälften av den avlidnas kvarlåtenskap och ska fördelas mellan bröstarvingarna. Även om det finns ett testamente, går barnets rätt att utfå sin laglott före detta. Det krävs dock att bröstarvingen påkallar jämkning av testamentet inom sex månader från delgivningen av testamentet, för att laglotten ska utgå, se 7 kap 3 § https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1 . Om denna tid försitts, förlorar bröstarvinge sin rätt att utfå laglotten. I 7 kap 4 § ( https://lagen.nu/1958:637#K7P4S1 ) finns dessutom det s.k. förstärkta laglottsskyddet, som syftar just till att skydda bröstarvinge mot att arvlåtaren skänker bort egendom. Lagrummet stadgar att om den avlidne under sin livstid skänkt bort egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente, kan bröstarvinge enligt 7 kap 3 § påkalla jämkning. Vid nedsättning av gåvan ska denna återgivas eller och om detta ej kan ske, ersättning utges för dess värde. Vill bröstarvinge göra denna rätt gällande mot gåvotagaren, ska han väcka talan inom ett år från bouppteckning efter arvlåtaren avslutades. Försittes denna tid, är rätt till talan förlorad. Sammanfattningsvis har du och dina syskon alltså rätt till er laglott, oavsett vad ett testamente stadgar. Om er far skänker bort egendom under sådana omständigheter som avses i 7 kap 4 §, kan ni angripa detta genom det förstärkta laglottsskyddet. Det är dock viktigt att iakttaga de tidsfrister som gäller för att göra sin rätt till laglott gällande. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare