FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/04/2011

Inneboendes uppsägning av hyresavtal (tillsvidareavtal)

Fråga: Hej, Blir hyreskontrakt för inneboende ogiltigt ifall man bara flytta och ändrar sin adess på skatteverket? Eller behöver man skriva på något? Det finns ingen uppsägningstid i kontraktet förstås, och avtalet är tillsvidare! Hur funkar detta? Hälsningar

Lawline svarar

Hej Det är 12 kap. Jordabalken (JB) om hyra som reglerar hyresförhållanden (se https://lagen.nu/1970:994). Avtal som gäller på obestämd tid, dvs tillsvidareavtal, utan någon i förväg bestämd slutdag skall sägas upp för att upphöra att gälla, enligt 12 kap 3 § JB. Det räcker därmed inte med att ändra adress via skatteverket för att avtalet ska upphöra, utan hyresavtalet måste sägas upp. (Är hyresavtalet skriftligt så bör även uppsägningen ske skriftligt för att underlätta bevisningen för att så skett.) Om avtalet inte reglerar uppsägningstiden, så är det alltså reglerna i 12 kap. JB som bör tillämpas. (Även om något har reglerats i hyresavtalet är 12 kap. JB tvingande till hyresgästens förmån enl. 12:1§ 5 stycket JB vilket betyder att hyresgästen alltid kan åberopa reglerna i hyreslagen om denne anser dem vara förmånligare än avtalet.) Tillsvidareavtal om hyra, utan någon i förväg bestämd slutdag, kan enligt 12 kap 4 § JB sägas upp att gälla tidigast vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen ifall inget annat har avtalats. Med vänliga hälsningar
Angelica HageRådgivare