Preskription studieskuld

Jag studerade 1983-1985 med Csn lån. Jag fick fast anställning år 2000, då började jag med stark tvekan att betala till Csn. Kan Csn kräva mig på återbetalning efter så lång tid och fram till att jag är 65 år (51 år nu). Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

I Sverige gäller en preskriptionstid på tio år för fodringar och därmed även för skulder till CSN, i 1-2 § preskriptionslagen (PreskrL). Tiden på tio år räknas från det att du skulle börja betala tillbaka skulden till CSN. Under dessa tio år kan preskriptionen avbrytas på olika sätt. Avbryts preskriptionstiden börjar en ny preskriptionstid om tio år att räknas från avbrottet, 6 § PreskrL. Det som räkans som preskriptionsbrytande är att CSN eller inkasso skickar en betalningsuppmaning till dig, att du betalar en del av skulden eller att CSN skickar ett årsbesked eller likande, enligt 5 § PreskrL. I och med att du betalat en del av skulden så har ett preskriptionsavbrott inträtt. CSN kan med andra ord kräva dig på betalning för de lån du tagit i samband med dina studier.

Preskriptionslagen hittar du här: https://lagen.nu/1981:130 .

Vänligen,

Mathias GunnervaldRådgivare