FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/03/2011

Avsked- Grund för stämning?

Hej! Jag har fått varsel om avsked av min arbetsgivare och de säger att de ska anmäla mig för stöld. Jag har inte stulit något och är i det närmaste säker på att det inte kommer leda till någonting då jag är oskyldig och bara utgått från de regler jag givits av mina chefer. Jag har blivit oerhört dåligt behandlad, kränkt och de har skrikit och bett mig tömma skåpet och gå, samt att jag blivit eskorterad ut butiken av närmaste chef. Oerhört genant. Efter detta har jag fått sömnproblem, ångest och är deprimerad. När detta är utrett gissar jag på att de antingen kommer säga upp mig för personliga skäl istället eller ge mig jobbet tillbaka. Har jag någon grund för att stämma dem för den behandling jag utsatts för?

Lawline svarar

Om du har blivit tillsagd att samla ihop dina saker och att lämna butiken samma dag så har du blivit avskedad och inte uppsagd. Distinktionen är viktig då det rör sig om olika regler i Lagen om anställningsskydd (LAS) som du kan hitta på https://lagen.nu/1982:80 Enligt 18§ LAS kan en person avskedas när arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren. Det ska röra sig om så allvarliga åsidosättanden att ingen skall behöva tåla sådant beteende i något rättsförhållande. Enligt praxis är stöld ett exempel på sådant som ger arbetsgivaren anledning till avsked. Du beskriver att du lidit oerhört av hur du har behandlats av din före detta arbetsgivare och säger också att du inte stulit något. Om det är så att du blivit felaktigt avskedad har du möjlighet att få skadestånd och i vissa fall även ogiltigförklaras enligt 34§ LAS. Dessutom har arbetsgivaren att ta hänsyn till diverse formkrav när han avskedade sig för vilka han kan ådömas att betala skadestånd om han inte uppfyller dessa. Mitt råd till dig är att ta kontakt med facket om du är fackligt ansluten. En tvist kan bli både långdragen och dyr och facket hjälper sina medlemmar i tvister som denna. Jag hoppas att detta varit till hjälp och lycka till! Med vänlig hälsning,
Sara HeikkinenRådgivare