FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/03/2011

Anklagelse om stöld på arbetsplatsen

Hej! Efter att ha jobbat på samma företag i tolv år blev jag för 4 veckor sedan varslad om avsked och anklagad för stöld på min arbetsplats. De satte mig i ett rum med chef och säkerhetschef utan fackombud och anklagade mig felaktigt för ett antal saker för att sedan eskortera mig ut inför mina kollegor. Då jag inte stulit något och inget därför kunde bevisas har de inte fastställd avskedandet och vi har legat i förhandlingar sedan dess. För en vecka sedan erbjöd de mig ett utköp som innebar 6 månaders lön. Mitt fackombud och jag kom överens om att det förmodligen var bättre att i så fall återgå i tjänst och meddelade att vi hellre såg att jag fick tjänsten tillbaka. Arbetsgivaren har sedan dess inte hört av sig förräns igår, dagen innan jag i så fall ska gå tillbaka i tjänst. Efter att ha tänkt igenom och övervägt situationen har jag bestämt mig för att godta utköpet istället för att gå tillbaka till arbetsplatsen då jag är säker på att jag inte kommer få ett varmt mottagande och att jag förmodligen kommer särbehandlas negativt på grund av det som hänt. När mitt fackombud nu pratar med arbetsgivaren säger de att erbjudandet inte kvarstår och att anställningen istället ska fortgå. Kan de göra så? Har man ingen betänketid när man får ett erbjudande om utköp? Efter händelsen har jag dessutom mått mycket dåligt och haft sömnproblem och ångest och har svårt att se hur jag ska kunna gå tillbaka efter den behandlingen jag fått. Har jag någon grund för att få ersättning för sveda och värk då jag nu i en månad varit i limbo. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Som jag förstår situationen har Ni fått ett erbjudande av Er chef om avgångsvederlag. Ni har tackat nej till erbjudandet och sedmera ångrat Er. Eftersom arbetsrätten inte innehåller bestämmelser som på anställningsavtalet ställer specifika formkrav, exempelvis i form av skriftlighet, kan svar på anbud om fortsatt anställning hos arbetsgivaren göras muntligen. Enligt 1 § Avtalslagen skall anbud om slutande av avtal och svar om sådant anbud vara i princip bindande för den som angivit anbudet eller svaret. I Ert fall har anbudsgivaren (jobbet) erbjudit dig avgångsvederlag (anbud) och du har tackat nej till detta (accept). Anbudsgivarens bundenhet vid anbudet är begränsad till den tid som anbudsgivaren beslutat att erbjudandet skall stå öppet (acceptfristen). Om Ni har fått ett anbud och acceptfristen ännu inte passerat får Ni fortfarande ingå avtalet. Om Ni har tackat nej (accept), kan dock inget avtal komma till stånd. Såsom jag tolkat Er fråga blir slutsatsen således att Ni inte kan få avgångsvederlag eftersom ni tackat nej till erbjudandet och det inte längre kvarstår. En arbetsgivare får inte anklaga någon för stöld om det inte finns skälig anledning att misstänka detta. Stöld kan vara en grund för uppsägning. I Ert fall, förhördes Ni av den ordinarie chefen och en säkerhetschef. Om en arbetsgivare misstänker Er för stöld brukar den misstänkte först få reda på vad denne är anklagad för, en polisanmälan görs och förhör hålls med en utredare. Som jag har förstått det blev Ni också avstängd från arbetet under en viss tid, så jag drar slutsatsen att det finns en polisanmälan som efter utredning lades ner. Då Ni inte har uppgett några detaljer kring händelseförloppet är det svårt att svara på om Er arbetsgivare handlat i strid mot lag. Det kan eventuellt vara fråga om diskriminering enligt kap. 2 § 1 diskrimineringslagen. Se https://lagen.nu/2008:567 I kapitel 3 § 2c arbetsmiljölagen står det att arbetsgivaren skall svara för att den företagshälsovård som arbetsförhållandena kräver. För att klara av Er situation kan Ni begära att arbetsgivaren bistår med vård, t.ex. samtal hos en psykolog. Om Ni vill gå vidare rättsligt mer ärendet kan Ni kontakta en advokat i arbetsrätt. Med vänlig hälsning
Rådgivare