Möjlighet att häva avtal om köp av småhus?

Hej Jag och min flickvän har undertecknat ett köpeavtal gällande nybyggnation av ett småhus. Huset blir ett av cirka totalt 30 nybyggda småhus som ej står klara ännu. Vårt hus har ej börjat byggas och vi har ej betalat handpenning. Vi tog ett förhastat beslut inser vi nu och undrar om vi har någon möjlighet att dra oss ur affären?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Inledningsvis kan konstateras att det är Konsumenttjänstlagen (KtjL) som är tillämplig då en konsument avtalar med en näringsidkare om uppförande av ett småhus, se https://lagen.nu/1985:716. Inom avtalsrätten gäller som utgångspunkt att avtal ska hållas och det är således restriktivt med möjligheter att dra sig ur ett redan ingånget avtal. Enligt KtjL har konsumenten rätt att häva köpeavtalet om tjänsten är felaktig eller dröjsmål föreligger. 21§ KtjL anger att konsumenten får häva avtalet om felet lett till att syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och näringsidkaren insett eller bort inse detta. Även vid näringsidkarens dröjsmål får konsumenten häva avtalet om dröjsmålet är av ”väsentlig betydelse” för denne. Detta är alltså de grunder för hävning som anges i KtjL. Denna lag är tvingande till konsumentens förmån (se 3§), vilket innebär att avtalsvillkor som medför en försämring för konsumenten jämfört med lagen, blir utan verkan. Utöver detta gäller dock som en annan viktig princip avtalsfrihet, vilket innebär att parterna inom ramarna för tvingande lagstiftning är fria att reglera sina mellanhavanden på det sätt man finner lämpligt. Det är därför viktigt att noga studera avtalet för att se om några ytterligare grunder för hävning ges däri. Sammanfattningsvis finns det i denna situation inte någon grund för hävning enligt KtjL, om inte näringsidkaren gjort sig skyldig till avtalsbrott. Dock kan det som sagt finnas ytterligare hävningsmöjligheter i avtalet mellan er. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare