Tilläggsarbete vid reparation

Hej. Jag lämnade in min telefon på lagning för en månad sedan, mannen som skulle reparera telefonen sa att det koommer kosta mig 1500 kr. Det gick jag med på, när jag kom tillbaka sa han att jag måste betala 3000 kr istället utan att varken motviera vad felet var eller dyl utan att det är så reparationskostnaden kostar. Jag undrar vad jag har för rättighet i det här. För han måste väl stå fast vid sitt ord och ta 1500 som han sa från början. Ytterligare sa han också att jag var tvungen till att betala på plats, jag ville först prova telefonen se om det går att ringa med den ett par dagar för att sen betala. Var det fel av mig att vilja det? Tack för svaret

Lawline svarar

Hej! Konsumenttjänstlagen är tillämplig eftersom det handlar om näringsidkare som utför arbete på lös sak. Näringsidkaren ska ta tillvara konsumentens intressen och till exempel upplysa om prisläget innan han utför arbete på din sak. En näringsidkare ska inte utföra tilläggsarbete som inte har avtalats om utan att upplysa konsumenten. I vissa fall är dock detta tillåtet och näringsidkaren är då berättigad till ett pristillägg. Detta tillägg får i vart fall inte överstiga det uppgivna priset med mer än 15 procent. Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten. (41 § KTjL) I ditt fall hade det gått bra att testa telefonen när du hämtade ut den. Fungerade den inte då hade du kunnat hålla inne betalningen. Fungerade den då hade du kunnat betala den delen av summan ni hade kommit överens om och hållit inne med resten av pengarna som utgjorde tillägget som ni inte hade avtalat om innan. Du hade alltså inte kunnat vänta med hela betalningen i två dagar efter reparationen eftersom ni inte avtalat om detta innan. Hade ett fel visat sig efter två dagar hade du kunnat gå tillbaka till reparatören och krävt att han skulle åtgärda felet gratis och om han inte gått med på detta fått andra påföljder till stånd med hänsyn till fel i utfört arbete. Man måste reklammera felet inom en viss tid för att kunna göra gällande felet mot näringsidkaren. Relevanta lagrum: Konsumenttjänstlagen (se https://lagen.nu/1985:716) 8§ Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar. Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra tilläggsarbetet 1. om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller 2. om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget. Näringsidkaren är skyldig att utföra sådant tilläggsarbete som inte kan uppskjutas utan fara för allvarlig skada för konsumenten, om konsumentens anvisningar inte kan inhämtas eller om konsumenten begär det. I fråga om pristillägg för tilläggsarbete gäller 38 § Påföljder vid fel 16 § Är tjänsten felaktig utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, får konsumenten hålla inne betalningen enligt 19 §. Han får vidare kräva att felet avhjälps enligt 20 § första stycket eller också göra avdrag på priset eller häva avtalet enligt 21 §. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §. I fråga om konsumentens rätt till skadestånd av någon annan än näringsidkaren finns bestämmelser i 33 §. Reklamation 17 § Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid. ... Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare