FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/12/2010

Har en arbetsvägrande arbetstagare rätt till lön under uppsägningstiden?

Kan en anställd som sagt upp sig arbetsvägra och ändå ha rätt till full uppsägningstid och full ersättning under tiden?

Lawline svarar

Hej! Under uppsägningstiden består anställningen. Det betyder att arbetstagaren har rätt till lön och andra anställningsförmåner under uppsägningstiden under förutsättning att arbetstagaren står till arbetsgivarens förfogande och utför arbete. Eftersom arbetstagaren vid en arbetsvägran inte fullgör sin huvudsakliga avtalsprestation, nämligen att arbeta, föreligger ingen skyldighet för arbetsgivaren att betala ut lön och andra anställningsförmåner för den tid arbetstagaren ej står till arbetsgivarens förfogande enligt allmänna avtals- och arbetsrättsliga principer. Den lagstadgade uppsägningstiden är som huvudregel minst en månad (LAS § 11) och gäller för såväl arbetsgivare som arbetstagare. En arbetstagare som inte iakttar uppsägningstiden kan bli skadeståndsskyldig gentemot arbetsgivaren (LAS § 38 p 2). Vänligen
Niklas SinanderRådgivare