FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/12/2010

Alkohol- och drogtest

Hej! Kan en arbetsgivare besluta att alkohol och drogtester skall ske på arbetsplatsen trots de anställdas protester? Hur är rättsläget vad gäller korrekt användning av alkohol/drogtester? Mvh Madeleine

Lawline svarar

Hej! Enligt Europakonventionen om mänskliga rättigheter (EKMR) artikel 8 har var och en rätt till respekt för sitt privatliv. En människas personliga integritet som kan tänkas bli kränkt av ett alkohol- eller drogtest omfattas av artikel 8, men skyddet är inte absolut. Även Regeringsformens (RF) 2 kap 6 § skyddar mot påtvingade kroppsliga ingrepp, t ex blodprov och utandningsprov. Undantag från RF 2 kap 6 § finns i Lag om offentligt anställda (LOA) 30 §), där en arbetstagare kan vara skyldig att genomgå en hälsoundersökning om det är påkallat med hänsyn till människors liv, hälsa eller säkerhet. LOA gäller alltså inte för anställda på den privata sektorn. En arbetsgivare kan dock i praktiken aldrig tvinga en arbetstagare att genomgå ett alkohol- eller drogtest, men en vägran från arbetstagarens sida kan utgöra saklig grund för uppsägning (LAS 7 §). För att en arbetsgivare på den privata sektorn skall kunna alkohol- eller drogtesta personalen krävs enligt Arbetsdomstolens praxis att man avtalat om detta i anställnings- eller kollektivavtal. Dessutom skall arbetsgivarens behov av att testa personalen väga tyngre än arbetstagarens behov av skydd för den personliga integriteten. I denna intresseavvägning får man bl a ta hänsyn till vad det är för slags arbete och om det verkligen är nödvändigt att testa personalen. Arbetsgivarens behov av en säker arbetsmiljö har vägt tungt i Arbetsdomstolens praxis (se AD 1991:45). Resultatet av ett genomfört alkohol- eller drogtest omfattas av Personuppgiftslagen (PuL). Du bör titta igenom ditt anställningsavtal och även ta kontakt med facket, eftersom du då får klart för dig huruvida ni avtalat om detta eller inte. Det är bättre att lyda arbetsgivaren och ta strid efteråt med stöd av en facklig organisation än att vägra att genomgå ett test, eftersom du då kan riskera din anställning. Vänligen
Niklas SinanderRådgivare