FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/11/2010

Turordning vid uppsägning

Min arbetsgivare deklarerade för en tid sedan att nedskärningar kommer att ske pga företagets dåliga resultat. Jag har varit anställd i 5 månader och har ingen provanställning då denna förhandlades bort då jag anställdes. Jag anställdes som projektledare och ersatte en annan arbetstagare som bytte befattning till säljare (inte samma avdelning). Nu har arbetsgivaren sagt upp min anställning, då jag enligt turordningsreglerna är sist in i företaget, samt omplacerat den andra arbetstagaren (som tidigare hade min befattning och bytte till sälj) tillbaka till min befattning som projektledare. Detta agerande från arbetsgivaren tyder på att man har behov av min befattning, men inte behov av säljare. Får arbetsgivaren agera på detta vis? Är det lagligt/korrekt agerat av arbetsgivaren att säga upp min anställning som projektledare då de fortfarande har behov av min befattning men inte av säljare. Tacksam för svar och råd om detta sista halmstrå är något att hoppas på :).

Lawline svarar

Hej! Av de omständigheter du nämner utgår jag från att du har en tillsvidareanställning (om du mot förmodan har en tidsbegränsad anställning kan inte din arbetsgivare säga upp dig utan att bli skadeståndsskyldig, såvida ni inte har avtalat om uppsägningsrätt). En uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara sakligt grundad (LAS 7 §), vilket den är om uppsägningen beror på arbetsbrist som i ditt fall och det inte finns någon möjlighet att omplacera dig till annat arbete inom arbetsgivarens verksamhet. Eftersom du blivit uppsagd p g a arbetsbrist skall arbetsgivaren följa turordningsreglerna i 22 § LAS, där principen sist in - först ut tillämpas. Arbetsgivaren kan dock göra undantag från turordningsreglerna om det högst finns tio anställda (22 §), genom kollektivavtal (2 § 3 st) eller om du är undantagen från LAS genom att t ex tillhöra arbetsgivarens familj (1 §). Av din fråga att döma verkar inget undantag vara aktuellt. En turordningslista skall upprättas på arbetsplatsen, och för det fall att arbetsgivaren har flera driftsenheter upprättas en lista för varje driftsenhet var för sig. En driftsenhet utgör, lite förenklat, en fysiskt avgränsad byggnad. Om din arbetsgivare är eller brukar vara bunden av kollektivavtal skall en turordningslista upprättas för varje avtalsområde. Eftersom din kollega har längre anställningstid och tillräckliga kvalifikationer för att utföra ditt arbete, har denne företräde framför dig såvida ni inte tillhör olika driftsenheter eller kollektivavtalsområden. Observera att du har rätt till en månads uppsägningstid (11 §) och även rätt att behålla din nuvarande lön och andra förmåner under denna tid (12 §). Vänligen
Niklas SinanderRådgivare