FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt23/09/2010

Husrannsakan

Min fråga gäller husrannsakan. Får det endast ske om det misstänkta brottet skulle ge minst 2 års fängelse?

Lawline svarar

Hej, Svaret på din fråga beror på var husrannsakan ska ske och i vilket syfte. Det är endast i två fall som lagen ställer krav på att brottet ska kunna ge fängelse i viss tid för att en husrannsakan ska få göras. Det ena är när husrannsakan ska göras i transportmedel i syfte att leta efter någon som skall gripas, anhållas eller häktas som misstänkt för brott. Då krävs att brottet kan ge minst 4 års fängelse. Det andra är när husrannsakan ska göras i en lokal som brukar användas gemensamt av personer som kan antas ägna sig åt brottslig verksamhet, i syfte att t.ex. leta efter föremål eller efter någon som ska gripas. I det fallet krävs att brottet kan ge minst 1 års fängelse. Dessa regler finner du i Rättegångsbalken 28 kap. 2 a § respektive 28 kap. 3 §. De fall jag nyss nämnt är som sagt begränsade till husrannskan i transportmedel respektive lokal som brukar användas gemensamt av personer som kan antas ägna sig åt brottslig verksamhet. I övrigt är det som krävs för att husrannskan ska få göras att brottet har fängelse i straffskalan, d v s kan ge fängelse, men någon nedre gräns avseende tiden finns inte. Din fråga eftersökte ingen mer information men det kan vara av intresse att känna till att det, utöver att brottet kan ge fängelse (alternativt fängelse i viss tid), krävs att ytterligare förutsättningar är uppfyllda för att husrannsakan ska få göras. Jag nämner därför kort några av dessa nedan. Reglerna är olika beroende på hos vem och var husrannsakan ska göras. Om husrannsakan ska ske hos någon annan än den som är misstänkt för brottet ställer lagen upp hårdare krav. En gemensam förutsättning är att det ska finnas "anledning att anta att ett brott har begåtts". En husrannsakan får alltså inte syfta till att upptäcka- eller förebygga ett brott, utan ska syfta till att reda ut omständigheter som kan vara av betydelse för utredningen, t ex leta efter föremål som kan tas i beslag. En husrannsakan utgör ett intrång i den enskildes privatliv. Därför krävs alltid starka skäl som väger över detta intrång för att en husrannsakan ska få beslutas. Det bör poängteras att Rättegångsbalkens regler om husrannsakan (kapitel 28) är relativt detaljerade och kräver att en bedömning görs i varje enskilt fall. Därför ska mitt svar betraktas som en introduktion i de mer grundläggande förutsättningarna. Notera också att regler om husrannsakan även finns i andra lagar. Med vänlig hälsning, Sanna Söder
Lawline RådgivareRådgivare