FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/07/2010

Möjlighet för arbetsgivare att vidta åtgärder pga informationsspridning

Hej Jag har blivit behandlad som skit av ett företag som jag jobbat på under ett antal år, bl a blivit felaktigt uppsagd och nekad återanställning. Om jag skulle ta kontakt med en tidning och berätta om min situation för dem och de skulle välja att skriva en artikel och det företaget skulle få dålig publicitet kan då detta företaget vidta några åtgärder?

Lawline svarar

Hej! Så länge du bara sanningsenligt återger vad som skett, finns det inget juridiskt stöd för din ex-arbetsgivare att på något sätt vidta åtgärder mot dig. Tvärtom skulle de troligtvis bara sätta sig själva i mer trubbel om det försökte "straffa" dig på något sätt. Om din arbetsgivare varit en myndighet eller offentlig institution har du ett grundlagsskydd som innebär att de inte får efterforska vem som lämnat uppgifter till tidningen. Du kan troligtvis delge din historia till en tidning, utan att vara orolig för repressalier. Vänligen
Joel DahlquistRådgivare