FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/05/2010

Tystnadsplikt för hyresvärdar?

Har en hyresvärd i privata bostäder tystnadsplikt gentemot sina hyresgäster? Är det okej för en hyresvärd att sprida känslig information om en hyresgäst till övriga hyresgäster? Vad kan hyresgästen göra åt saken?

Lawline svarar

Hej! Tystnadsplikt regleras i Offentlighets- och sekretesslagen, se https://lagen.nu/2009:400. Hyresvärdar omfattas inte av lagen och har ingen lagreglerad tystnadsplikt. Däremot kan man civilrättsligt avtala om något liknande. Självklart är det inte okej att sprida känslig information om en hyresgäst till övriga hyresgäster, men det finns ingenting man kan göra åt saken om man inte har något slags avtal med personen. Det finns dock möjlighet att väcka talan om förtal. Det är emellertid väldigt svårt att få någon fälld för förtal, då man gör en avvägning mellan skyddet mot kränkande yttranden och medborgarnas yttrandefrihet. Man måste verkligen bevisa att uttalandet är ämnat att skada en persons anseende hos andra. Det är hur uttalandet subjektivt sett kan uppfattas när det förmedlas som är det avgörande om brott föreligger, det vill säga att uppgiften är ägnad att utsätta den utpekad för andras missaktning. Det krävs dock inte för ansvar någon bevisning om att beskyllningen faktiskt har medfört andras missaktning. Bestämmelser om förtal finns i 5 kap. brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700. Där står att läsa att med förtal avses att någon utpekar en annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning. Den som lämnat uppgiften ska inte dömas till ansvar om han var skyldig att uttala sig eller det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken. En ytterligare förutsättning är emellertid att han visar att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den. Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare