FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/04/2010

Belastningsregistret

Om man åker fast för ringa narkotikabrott, på vilket sätt försvårar det ens chanser att skaffa körkort? Hur länge syns brottet i belastningsregistret? Hur lång tid måste man vänta för att kunna åka till USA?

Lawline svarar

Hej! När du ansöker om körkortstillstånd kommer Länsstyrelsen att göra en bedömning om du är lämplig, se 3 kapitlet 2 § Körkortslagen (https://lagen.nu/1998:488). Om du blir dömd för ringa narkotikabrott anses du inte vara lämplig att köra bil och då kommer Länsstyrelsen att fasställa en spärrtid. Under spärrtiden får du inte något kärkortstillstånd, se 3 kapitlet 9 § Körkortslagen. Spärrtiden är lägst 1 månad och högst 3 år, hur lång tid det kommer att blir i ditt fall fasställs efter en helhetsbedömning. Länsstyrelsen utgår i första hand ifrån domen, det beror även på vilket brott det är och hur lång tid som har förflutit sedan du begick brottet. Eftersom jag inte vet mer om brottet kan jag inte svara på hur lång spärrtiden kommer att vara. Efter spärrtiden stoppar inte domen dig ifrån att ta körkort. Ett brott i belastningsregistret syns i 10 år om du döms till fängelse, tiden räknas från frigivningen, det står i 17 § punkt 1 Lag om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620). Om du döms till böter står uppgifterna kvar i 5 år efter domen, det står i 17 § punkt 9 Lag om belastningsregister. Om åklagaren väljer att inte åtal gallras det beslutet efter 10 år, det står i 17 § punkt 12 Lag om belastningsregistret. Det finns inte någon bestämmelse om hur nära inpå domen eller frigivningen som du kan åka till USA. Har du blivit dömd för narkotikabrott (eller häktad misstänkt för brott) kan du inte resa till USA med Visa Waiver Program, VWP, och göra ansökan genom ESTA. Det du måste göra är att ansökan om ett turistvisum. På Amerikanska ambassadens hemsida får du information om hur du ansöker om visum (http://www.usemb.se/). Du kan bli nekad ett visum men du är inte diskvalificerad bara för att du är dömd. Bedömningen görs från fall till fall och du ska bland annat berätta om omständigheterna kring varför du är dömd. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare