FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/04/2010

Uppsägning av arbetstagare

Jag sitter i en styrelse som har anställt en ridskolechef sedan 3 år. Hon har misskött sitt arbete. Hon har ej utbild och vi vill ha utbildat personal till verksamheten. Hur gör vi lagligt? Vilka rättigheter har hon? Vi har utbild person som kan börja snarast.

Lawline svarar

Hej! För att säga upp en arbetstagare krävs det att man som arbetsgivare följer lagen om anställningsskydd, LAS. Av 7 § LAS följer det att uppsägningen skall vara sakligt grundad. Att arbetstagaren har misskött sitt arbete kan vara en sådan grund för det. Man får göra en individuell bedömning huruvida beteendet är såpass allvarligt att det berättigar en uppsägning exempelvis om upprepad misskötsel har skett efter tillsägelse eller dylikt. Dock får man i praktiken inte grunda uppsägningen på skäl som sträcker sig länge bak i tiden än två månader. Ni måste även kunna framföra argument på vilket sätt arbetstagaren har misskött sig. En bra ide är att ha dokumentation på skälen eftersom det är ni som arbetsgivare, som vid en eventuell process har bevisbördan för uppsägningskälen är sakliga. Uppsägningen skall vara skriftlig och lämnas personligen till arbetstagaren alternativt skall beslutet skickas till dennes adress. Därefter har hon rätt till en uppsägningstid på två månader eftersom hon arbetat för er i tre års tid vilket följer av 11 § LAS. Lagen om anställningsskydd, LAS hittar du https://lagen.nu/1982:80 Mvh
Dennis CarlssonRådgivare