Vad gäller vid behovsanställning?

Hej,jag har haft en vidbehovanställning på ikea.Men från första dan fick jag gå på schema,jag jobbade i snitt ca 130tim i månaden.Har jobbat där i ca 11 månader nu.Jag fick sluta pågrund av att det kom tillbaka 2 st anställda som varit tjänstlediga samt mammaledig.Har ikea rätt att göra så.Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga! Behovsanställningar regleras inte i någon lag, och det finns väldigt få domar och litteratur som bestämmer hur en behovsanställning skall gå till. Anställningsformen finns eftersom det finns en möjlighet för arbetsmarknadens parter (fackförbund och arbetsgivare) att göra undantag från lagen genom kollektivavtal. Inom arbetsrätt är det vanligt att Lagen om anställningsskydd används, men den lagen gäller inte direkt för behovsanställningar. Behovsanställningar kan vara tillsvidare eller på en begränsad tid. Stod det en begränsad tid i Ditt kontrakt, t.ex. 1 år? Om Du hade en behovsanställning tillsvidare så gäller vanliga uppsägningsregler enl. Lagen om anställningsskydd https://lagen.nu/1982:80, t.ex. 11 § om uppsägningstid. Skillnaden mellan en vanlig tillsvidareanställning och en tillsvidareanställning vid behov är att Du som behovsanställd inte har inkomstgaranti, du kan få jobba i princip hur lite som helst, annars gäller samma förmåner. De anställda som varit tjänstlediga eller föräldralediga har som huvudregel rätt att få tillbaks sin tjänst när de inte vill vara lediga längre, så i deras situation har Din arbetsgivare handlat korrekt. Din behovsanställning innebär att Din arbetsgivare kan erbjuda Dig arbete när det passar arbetsgivaren, och Du som anställd har rätt att tacka ja eller nej varje gång. Det finns en gammal dom som heter AD 1980:45 där arbetsdomstolen sa att det i vissa fall är okej att schemalägga en behovsanställd person. Domstolen säger tyvärr inte hur mycket av arbetstiden som får vara schemalagd. I en annan äldre dom (AD 1976:4) sa domstolen att det är arbetsgivarens ansvar att vara tydlig med hur Din anställning ser ut så att inga konflikter uppstår sedan. Du har t.ex. rätt till ett papper där Din anställning och Dina villkor står nedskrivna. Eftersom Din behovsanställning inte regleras i lag så kan jag inte svara på om Din arbetsgivare har agerat korrekt eller inte, utan kan bara ge Dig allmän information. Jag råder Dig att kontakta Ditt fackförbund om Du är medlem i ett, eller en fackligt ansvarig på IKEA. Reglerna för Din anställning kan finnas i det kollektivavtal som Du tillhör, och vilket det är bör någon som arbetar med personalfrågor på IKEA kunna svara på. Vänliga hälsningar
Anna GustafssonRådgivare